Verslavingspreventiebeleid

Dit casino heeft een verslavingspreventiebeleid. Het doel van dit beleid is om te voorkomen dat onze gasten verslaafd raken aan gokken of op andere manieren problemen krijgen door het spelen in het casino. Wij vinden het belangrijk dat mensen voor hun plezier en binnen hun budget blijven spelen. De maatregelen in het verslavingspreventiebeleid zijn gebaseerd op vrijwilligheid en de eigen verantwoordelijkheid van de gasten. Het verslavingspreventiebeleid is tot stand gekomen in samenwerking met het Centrum voor Verantwoord Spelen en wordt regelmatig getoetst en, waar nodig, verder verbeterd.

Type spelers

Het preventiebeleid is gericht op drie type spelers:

  • De recreatieve speler speelt voor zijn of haar plezier en ervaart geen negatieve gevolgen van het spelen in het casino. Bij deze groep spelers is het vooral belangrijk om informatie te bieden over de spellen en de mogelijke risico's.
  • De risicospeler vertoont enkele signalen van mogelijk problematisch spelgedrag en ervaart soms negatieve gevolgen van het spelen in het casino. De medewerkers zullen spelers aanspreken die signalen vertonen van risicovol spelen en, indien de speler dat op prijs stelt, hulpmiddelen aanbieden om het spelgedrag in de hand te houden.
  • De probleemspeler vertoont meerdere signalen van problematisch spelgedrag en ervaart veel negatieve gevolgen van het spelen in het casino. De medewerkers zullen probleemspelers wijzen op hun gedrag en hen informeren over de mogelijkheden om minder te spelen; bijvoorbeeld door middel van een bezoekbeperking. Ook kunnen zij de weg wijzen naar preventieafdelingen van professionele zorginstanties of een vrijwillig toegangsverbod aanbieden.

Leeftijdscontrole en toegangsverboden

Je mag het casino pas betreden als is vastgesteld dat je oud genoeg bent en geen (vrijwillig) toegangsverbod hebt. Wij doen dit door je identificatiebewijs te controleren en te checken of je bent ingeschreven in het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (Cruks). Als je gebruik maakt van de Fast Lane, dan vindt dit proces geautomatiseerd plaats.

Kwetsbare groepen

In dit casino worden bepaalde kwetsbare groepen, zoals minderjarigen of mensen met een geestelijke beperking, niet toegelaten. Bij jongeren onder de 24 jaar wordt extra gelet op signalen van risicovol of problematisch spelgedrag.

Alcohol en drugs

In dit casino wordt geen alcohol geschonken. Het ontremmende effect van alcohol vergroot het risico op roekeloos spelgedrag. Ook is het niet toegestaan om dit casino te betreden als je onder invloed van alcohol of drugs bent. En uiteraard mag je geen alcoholhoudende dranken of drugs mee naar binnen nemen.

Informatievoorziening

In dit casino is op diverse plaatsen informatie beschikbaar over verantwoord spelen en de mogelijkheden voor professionele hulp bij gokproblemen. Deze informatie is zowel op goed zichtbare als discrete locaties te vinden. De volgende materialen zijn in ieder geval beschikbaar:

  • Huisregels, waarschuwingen over de risico's van gokken en de minimale toegangsleeftijd (bij de ingang)
  • De folder "Speel Bewust" met informatie over verantwoord spelen, een zelftest en plaatsen waar je terecht kunt voor hulp.
  • Visitekaartjes van de preventieafdeling van de lokale zorginstelling die gespecialiseerd is in preventie van gokproblematiek en -verslaving.
  • Deze interactieve InfoPoint met speluitleg en informatie over verantwoord spelen en de mogelijkheden voor hulp.

Reclame

Onze reclame voldoet aan de eisen die worden gesteld door de Kansspelautoriteit en de Reclame Code Commissie. Deze reclame richt zich niet op kwetsbare groepen en jongeren onder de 24 jaar, spiegelen winkansen niet hoger af dan ze zijn en presenteren gokken niet als oplossing voor financiële problemen.

Aanwezigheid pinautomaten

In dit casino kun je pinnen. In deze tijd van electronisch geld willen we je deze service graag bieden. Bewaak wel je budget en spreek van tevoren af hoeveel geld je maximaal wilt verspelen. Heb je hier moeite mee? Maak dan afspraken met de medewerkers om je pinpas thuis te laten of niet vaker te pinnen dan vooraf afgesproken.

24 uurs opening

Bij casino's die 24 uur open zijn, letten we op dat gasten de tijd nemen om te rusten en worden zij aangesproken indien zij (te) lang door blijven spelen.

Getrainde medewerkers

Alle casinomedewerkers, leidinggevenden en managers worden opgeleid om signalen van risicovol of problematisch spelen te herkennen en hierop in te spelen. Het is dus ook altijd mogelijk om medewerkers aan te spreken op het moment dat je twijfels of zorgen hebt over je eigen speelgedrag.

Persoonlijk gesprek

Onze medewerkers zijn getraind om signalen van risicovol of problematisch spelgedrag te herkennen. Als zij dit zien, zullen zij het gesprek met je aangaan. In dit gesprek zullen zij uitleggen wat de aanleiding is geweest voor het gesprek en met de gast kijken of er daadwerkelijk sprake is van een (dreigend) probleem en mogelijkheden bespreken om het spelen in de hand te houden. Heb je behoefte aan een gesprek? Spreek de medewerkers vooral aan, ze helpen je graag.

Vrijwillig toegangsverbod - Cruks

Speel je te veel of te vaak, en lukt het je niet om te minderen? Dan kun je je aanmelden bij het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (Cruks). Als je in Cruks bent ingeschreven, word je niet toegelaten tot speelautomatencasino’s, Holland Casino en websites voor online kansspelen. Een registratie in Cruks geldt voor minstens zes maanden. Het Cruks register wordt beheerd door de Kansspelautoriteit.

Wil je na afloop van deze periode weer komen spelen? Dan voeren we graag even een gesprek met je, zodat we weten hoe het met je gaat en hoe we je kunnen helpen om op een verantwoorde manier te spelen.

Let op: Als je je inschrijft in Cruks, adviseren we je om je meteen af te melden van onze social media kanalen, SMS-lijst en eventuele andere digitale kanalen. Hiermee voorkom je dat je misschien berichten van ons te zien krijgt die je in de verleiding zouden kunnen brengen om weer naar het casino te komen voordat het toegangsverbod voorbij is.

Klik op deze link om naar de Cruks website te gaan.

Toeleiden naar zorg

Dit casino heeft afspraken met de preventieafdeling van een regionale zorginstelling over het toeleiden naar professionele hulp bij gokproblemen. Onze medewerkers kunnen je hier meer over vertellen. Ook zijn er visitekaartjes aanwezig in dit casino met contactinformatie van deze instelling. Je vindt deze contactinformatie ook onderaan deze pagina.

Registreren en analyseren

De medewerkers leggen in een logboek de gesprekken vast die ze hebben gevoerd met klanten en de afspraken die zijn gemaakt. Hierdoor kunnen afspraken nageleefd worden en gedeeld worden met collega's die mogelijk op een ander tijdstip werken. Deze registratie wordt ook gebruikt voor analyse doeleinden om het preventiebeleid verder te verbeteren. Bij de registratie wordt rekening gehouden met de wettelijke privacyregels. Gegevens worden niet langer bewaard dan nodig.

Controle, certificering en toezicht

Ons preventiebeleid wordt regelmatig getoetst door Dekra, de Kansspelautoriteit, het Centrum voor Verantwoord Spelen en de Global Gambling Guidance Group. Waar nodig wordt het preventiebeleid aangescherpt aan de hand van de resultaten van controles en voortschrijdend (wetenschappelijk) inzicht.

Onze medewerkers staan voor je klaar

Maak je je zorgen of heb je vragen over je spelgedrag? Wil je weten wat je kunt doen om je spelgedrag in de hand te houden? Spreek onze medewerkers aan! Zij zijn opgeleid om je te helpen bij verantwoord spelen. Ze kunnen je uitleggen wat de risico's van het spel zijn en hoe je verantwoord moet spelen. Ook kunnen ze afspraken met je maken om je te helpen je spelgedrag onder controle te houden, bijvoorbeeld door afspraken te maken over een bezoek beperking. Of door je in contact te brengen met een preventiemedewerker. En als het nodig is, kunnen ze je ook de een vrijwillig toegangsverbod geven.

Meer informatie

In dit casino kun je op meerdere plaatsen informatie vinden over verantwoord spelen en hulp bij problemen. Ook hebben wij visitekaartjes van de lokale preventiewerkers met contactinformatie.

Voor verdere hulp en begeleiding kun je contact opnemen met het Centrum voor Verantwoord Spelen (CVS). Dit is een organisatie waar je gratis en anoniem hulp kunt krijgen. Klik op deze link om naar de site van het Centrum voor Verantwoord Spelen te gaan.

Je kunt ook rechtstreeks bij één van de gecertificeerde zorgverleners in Nederland terecht. Neem hiervoor contact op met een preventiemedewerker in jouw regio:

Regio Zorgverlener Telefoonnummer
Noord Nederland Brijder 088 - 358 22 60
Oost Nederland IrisZorg 088 - 606 16 00
Zeeland Indigo 0113 - 24 60 60
Limburg GGZ Mondriaan 088 - 506 72 49
Brabant Novadic Kentron 073 - 689 90 90